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2008年9月 5日 (金)

経済成長と道徳的成長

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私の経験と試みてきたことをご紹介する前に、今晩の演題についてお互いに理解しておくことが最善かと思われます。「経済成長は真の成長と衝突しているか」というのが演題ですが、私が理解しているところでは、経済成長とは限度のない物質的な伸展です。そして、本物の成長とは、道徳的成長を意味し、これは、我々のうちに潜む永遠の要素が成長していくことと同義です。ですから、演題は次のように言い変えることもできます。「道徳的成長は物質の増大に正比例しないのか」と。......300万人ものインド人が1日に1食で暮らしているというウィリアム・ウィルソン・ハンター卿(訳注:スコットランドの統計学者; インド帝国の統計調査をして集約した)が指摘した具体的な実例に、人々はとりつかれているようです。道徳的な幸福について考えたり、語ったりする前に、日々の必要を満たしてあげなければならないと、人々は言います。このことをもって、彼らはこう言うのです。「物質的な増大が、道徳心の増大を意味する」と。そして、そこから急に飛躍をするのです。「300万人に当てはまることは、普遍的に適用できる」と。厄介な事例によってとんでもない法律が作られることを、人々は忘れています。このような推論が、どれほど滑稽でばかげたこととなろうかは、言うまでもないでしょう。じりじりと締め上げられるような貧困が道徳的廃頽以外の結果をもたらすと言った人は、いまだかつて1人もいません。すべての人に生きる権利があります。ですから、自分自身を食べさせ、必要な衣類を得て、住まうための手段を獲得する権利があります。しかし、この非常に単純なことをするのに、経済学者や彼らの作る法律の助けを借りる必要はないのです。
 「明日のことを思い悩むな」(注:聖書「マタイ6:34」)は、世界のほぼすべての宗教経典に共通する命令です。よく秩序の保たれた社会では、生計を確保することはこの世で最も容易なことでなければいけませんし、実際にそうなのです。本当のところ、ある国がきちんと整っているかどうかは、その国に大金持ちが何人いるかで決まるのではなく、大衆が飢えていないことが試金石です。考察しなければならない唯一の命題は、「物質的な伸展イコール道徳的成長であると、普遍的に適用できる法則として提示できるか」ということになります。
 さてここで、いくつかの例を挙げたいと思います。ローマは、物質的に大変豊かになったときに、道徳的頽廃に悩みました。エジプトも同様でした。おそらく歴史に記録が残るほとんどの国が同じだったでしょう。王族で神聖なるクリシュナ神の末裔も贅沢三昧をするようになって、堕落しました。ロックフェラーやカーネギーが通常程度の道徳性も持っていないとは言いませんが、我々は彼らのことを寛大に評価してあげています。彼らに最高水準の道徳性を期待することすらしていないのです。彼らにとって、物質的な利益は、必ずしも道徳的進歩を意味しません。南アフリカで、私は何千人もの同国の人々と非常に親しい間柄になるという特権に浴しましたが、ほぼ例外なく富を多く持つ人ほど、道徳的に堕落しているのが見て取れました。ごく控え目に言っても、金持ちの同国人は、貧しい人々ほどには受動的抵抗の道徳的闘争を前進させることをしませんでした。金持ちは、非常に貧しい人々ほどには自尊心を傷つけられてはいなかったのです。あえて危険を顧みなければ、さらに核心に近づいて、富を所有することが本物の成長を妨げてきたことを示せるだろうにと思います。近代の教科書の多くよりも世界の経典が、経済法則については、はるかに安全で、健全な書物であるとさえ私は思っています。
 今晩、自らに問いかけている課題は、目新しいものではありません。2000年前にイエス・キリストに対しても、同じ問いがなされました。・・・・・イエスは更に言葉を続けられた。「財産のある者が神の国に入るのは、なんと難しいことか。金持ちが神の国に入るよりも、らくだが針の穴を通る方がまだ易しい。」・・・「はっきり言っておく。私のためまた福音のために、家、兄弟、姉妹、母、父、子ども、畑を捨てた者は誰でも、今この世で、迫害も受けるが、家、兄弟、姉妹、母、子ども、畑も百倍受け、後の世では永遠の命を受ける。しかし、先にいる多くの者が後になり、後にいる多くの者が先になる」(注:聖書「マルコ10:24~25、29~31」)
 .....我々の前に提示された問いに対して、たしかにその通りであると証言する最も強力な事例は、世界の偉大なる師たちの生き様でしょう。イエス、マホメット、仏陀、ナーナク(シーク教の開祖)、カビール(ヒンドゥー思想とイスラム思想の合一をはかった。シーク教の先駆者)、シャンカラ(9 世紀のインドの哲学者)、ラーマクリシュナ(インドの宗教家; すべての宗教は唯一の究極的真理の異なる面を示すと唱えた)らは、幾千もの人々に計り知れない影響を及ぼし、彼らの人格形成に寄与しました。このような人々が生きてくれたおかげで、世界はより豊かになっているのです。そして、これらの人々はすべて、熟慮のすえ自らの運命として清貧を受け入れています。
 物を追い求める近代の熱狂が我々の目標になればなるほど、成長の道を転がり落ちてしまうのだと、私が信じていないならば、ここまで事細かに述べなくてもよかったでしょう。しかし、自分が述べてきたような経済成長は、本物の成長と対立するものであると私は考えるのです。だからこそ、古代の理想では、富を増大させる活動に制限を加えてきたのです。この理想によって、物に対する野望がすべて消滅してしまうわけではありません。いつの時代でもそうであったように、今でも、我々の中には、富を求めることを人生の目的にしている人がいます。しかし、それは理想を失うことであると、我々はいつも認識してきました。我々の中で最も多くの富を持つ人が、自らの意思で貧しい状態を保っていたならば、もっと高い精神状態に達していただろうと感じることがよくあるそうです。すばらしいことではありませんか。つまり、「神と富の両方に仕えることはできない」(聖書マタイ6;24)というのは、最も価値がある経済的真理です。私たちは選ばなければなりません。西洋の国々は今日、物質主義という化け物に踏みつけられてうめいています。道徳的な成長は止まってしまいました。西洋は、ポンド、シリング、ペニーで自分たちの成長を測っています。アメリカの富が標準になりました。他の国はアメリカに羨望の眼差しを向けます。「アメリカのやり方は避けながら、我々もアメリカの富を手にいれよう」と多くのインド人が言うのを耳にしてきました。そのようなことを試みれば、はじめから失敗するに決っていると、私はあえて申し上げます。
 我々は、「賢さと慎みを持ちながら、怒り狂うこと」(マクベス第2幕3)は同時にできません。道徳的に世界一になることを我々インド人に教えてくれるような指導者を持ちたいものです。我々のこの国は、かつて神々の住まいであったと言われています。製造所や工場の煙突から出る煙や騒音、線路を忙しく行き交う機関車で醜く変わり果てた土地では、神が住まうことを想像するのは不可能です。機関車は多くの客車をつないでおり、客車は人でいっぱいですが、大半の人は、いったい自分たちが何を追い求めているのかもわからないでいます。心が上の空であることが多く、箱詰めのイワシのようにすし詰めの不快さを味わい、全然知らない人たちに囲まれている状況に身を置いても、その人の気質が向上するわけではありません。人々は機会があれば、回りにいる人を追い払って自分の場所を確保したいと思っていて、同様に追い払われたりしているのです。私がこのようなことを述べましたのも、これらが、物質的な成長を象徴することであると考えられているからです。しかし、これらは、私たちの幸福をほんの少しも増やしてはくれません。
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黄金よりも真理を、動力や富という見せ掛けの華やかさよりも恐れを克服した姿を、自己愛よりも博愛精神を示せれば、その時はじめて、我々のこの国は真に霊的な国となります。都会の家、宮殿、寺院から富に付随するものを拭い去り、それらの建物によって道徳性を示せるようになれば、どんな種類の敵の軍事力に対しても、重武装という重荷を負うことなく闘いに挑むことができます。神の国とその義をまず第一に求めようではありませんか。そうすれば、絶対に変わることのない約束として、すべてのものが加えて私たちに与えられるのです(参照:聖書「マタイ6:33」) 。これが本物の経済学です。私もあなた方も、これを大切にして、日常の生活でこれを固く守っていこうではありませんか。
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ミュアー大学経済協会でのスピーチ
          アラハバード  1916年12月22日
The Leader, 1916年12月25日

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Before I take you to the field of my experiences and experiments, it is perhaps best to have a mutual understanding about the title of this evening's address: Does economic progress clash with real progress? By economic progress, I take it, we mean material advancement without limit and by real progress we mean moral progress, which again is the same thing as progress of the permanent element in us. The subject may therefore be stated thus: “Does not moral progress increase in the same proportion as material progress?”......They seem to be obsessed with the concrete case of thirty millions of India stated by the late Sir William Wilson Hunter to be living on one meal a day. They say that before we can think or talk of their moral welfare, we must satisfy their daily wants. With these, they say, material progress spells moral progress. And then is taken a sudden jump: what is true of thirty millions is true of the universe. They forget that hard cases make bad law. I need hardly say to you how ludicrously absurd this deduction would be.  No one has ever suggested that grinding pauperism can lead to anything else than moral degradation. Every human being has a right to live and therefore to find the wherewithal to feed himself and where necessary to clothe and house himself. But, for this very simple performance, we need no assistance from economists or their laws.
  “Take no thought for the morrow”(Matthew, 6: 34) is an injunction which finds an echo in almost all the religious scriptures of the world. In well-ordered society, the securing of one's livelihood should be and is found to be the easiest thing in the world. Indeed, the test of orderliness in a country is not the number of millionaires it owns, but the absence of starvation among its masses. The only statement that has to be examined is whether it can be laid down as a law of universal application that material advancement means moral progress.
  Now let us take a few illustrations. Rome suffered a moral fall when it attained high material affluence. So did Egypt and so perhaps most countries of which we have any historic record. The descendants, kinsmen of the royal and divine Krishna, too, fell when they were rolling in riches. We do not deny to the Rockefellers and the Carnegies possession of an ordinary measure of morality but we gladly judge them indulgently. I mean that we do not even expect them to satisfy the highest standard of morality. With them material gain has not necessarily meant moral gain. In South Africa, where I had the privilege of associating with thousands of our countrymen on most intimate terms, I observed almost invariably that the greater the possession of riches, the greater was their moral turpitude. Our rich men, to say the least, did not advance the moral struggle of passive resistance as did the poor. The rich men's sense of self-respect was not so much injured as that of the poorest. If I were not afraid of treading on dangerous ground, I would even come nearer home and show you that possession of riches has been a hindrance to real growth. I venture to think that the scriptures of the world are far safer and sounder treatises on laws of economics than many of the modern text-books.
  The question we are asking ourselves this evening is not a new one. It was addressed to Jesus two thousand years ago. .....Jesus answereth again and saith unto them; "how hard it is for them that trust in riches to enter into the kindgom of God. It is easier for a camel to go through the eye of a needle than for a rich man to enter into the kingdom of God!"..."Verily I say unto you there is no man that has left house or brethren or sisters, or father or mother, or wife or children or lands for my sake and the Gospels, but he shall receive one hundred fold, now in this time houses and brethren and sisters and mothers and children and lands with persecutions and in the world to come eternal life.  But many that are first shall be last and the last first."(Mark, 10:24-25, 29-31)
  .....Perhaps the strongest of all the testimonies in favour of the affirmative answer to the question before us are the lives of the greatest teachers of the world. Jesus, Mahomed, Buddha, Nanak, Kabir, Shankara, Ramakrishna were men who exercised an immense influence over and moulded the character of thousands of men. The world is the richer for their having lived in it. And they were all men who deliberately embraced poverty as their lot.
  I should not have laboured my point as I have done, if I did not believe that, in so far as we have made the modern materialistic craze our goal, in so far are we going downhill in the path of progress.  I hold that economic progress in the sense I have put it is antagonistic to real progress. Hence the ancient ideal has been the limitation of activities promoting wealth. This does not put an end to all material ambition. We should still have, as we have always had, in our midst people who make the pursuit of wealth their aim in life. But we have always recognised that it is a fall from the ideal. It is a beautiful thing to know that the wealthiest among us have often felt that to have remained voluntarily poor would have been a higher state for them.  That you cannot serve God and Mammon is an economic truth of the highest value. We have to make our choice. Western nations today are groaning under the heel of the monster-god of materialism. Their moral growth has become stunted. They measure their progress in £.s.d.  American wealth has become the standard. She [sic] is the envy of the other nations. I have heard many of our countrymen say that we will gain American wealth but avoid its methods. I venture to suggest that such an attempt if it were made is foredoomed to failure.
  We cannot be "wise, temperate and furious"(Macbeth, II, iii)in a moment.  I would have our leaders to teach us to be morally supreme in the world. This land of ours was once, we are told, the abode of the gods. It is not possible to conceive gods inhabiting a land which is made hideous by the smoke and the din of mill chimneys and factories and whose roadways are traversed by rushing engines dragging numerous cars crowded with men mostly who know not what they are after, who are often absent-minded, and whose tempers do not improve by being uncomfortably packed like sardines in boxes and finding themselves in the midst of utter strangers who would oust them if they could and whom they would in their turn oust similarly. I refer to these things because they are held to be symbolical of material progress. But they add not an atom to our happiness.
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Ours will only then be a truly spiritual nation when we shall show more truth than gold, greater fearlessness than pomp of power and wealth, greater charity than love of self. If we will but clean town houses, our palaces and temples of the attributes of wealth and show in them the attributes of morality, we can offer battle to any combinations of hostile forces without having to carry the burden of a heavy militia. Let us seek first the kingdom of God and His righteousness and the irrevocable promise is that everything will be added with us. These are real economics. May you and I treasure them and enforce them in our daily life.
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SPEECH AT MUIR COLLEGE ECONOMIC SOCIETY,
          ALLAHABAD  December 22, 1916
The Leader, 25-12-1916

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